Onzekere tijden voor mensen met elektrische wagens of mensen die er overwegen één te kopen. Wat gaat er allemaal veranderen? En welke rol speelt Melissa Depraetere van Vooruit daarin?

Momenteel geeft de overheid heel wat fiscale voordelen om de elektrische wagen te promoten, maar die dreigen allemaal te verdwijnen. 

Enerzijds krijgen kopers van een elektrische wagen al een premie, maar anderzijds moet er voor elektrische wagens ook geen belasting op inverkeersstelling (BIV) of verkeertaks betaald worden. Maar die systemen dreigen nu op de schop te gaan…

“Voor wie nu al met een elektrische wagen rijdt, verandert er niets. Dat zou een vorm van contractbreuk zijn. Maar wie er een in de toekomst koopt, zal de twee taksen wel moeten betalen”, lezen we in Het Nieuwsblad. Waarom wil de Vlaamse regering snoeien in dat systeem?

De Vlaamse regering wil snoeien omdat elektrische wagens sowieso in prijs gedaald zijn, maar ook omdat ze door hun zwaardere gewicht de wegen zwaarder belasten en zo voor meer slijtage vormen. Maar welke partij nam dan het initiatief voor dit idee?

Was het Melissa Depraetere van Vooruit die dit idee op tafel legde omdat kopers van elektrische wagens een premie geven sowieso een asociale maatregel is? Of gaven de socialisten net tegengas omdat het natuurlijk ook een ecologische maatregel is? Wie zal het zeggen…

Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief van redactie247.be

* indicates required

ByPeter De Smedt

Peter De Smedt is al 25 jaar online actief en legt de focus op het maken van contentsites in zowel België als Nederland. Peter De Smedt is beroepsjournalist, erkend door de FOD Binnenlandse zaken en is ook actief als fotograaf en video-journalist.