Petra De Sutter wist zich enorm op de kaart te zetten tijdens de verkiezingscampagne. De politica haalde dan ook een sterke persoonlijke score, maar die zette zich niet om in winst voor de partij. Maakte ze misschien te veel reclame voor het ‘merk’ Petra De Sutter en te weinig voor Groen?

“Ik heb daarover nagedacht, maar ik kan die vraag niet beantwoorden”, geeft De Sutter eerlijk toe in gesprek met Het Laatste Nieuws. Vooral het klimaat kwam weinig aan bod in de campagne van Groen…

“Bij élk huis-aan-huis-bezoek”, benadrukt Petra De Sutter dat ze bij Groen in de campagne enorm over het klimaat hebben gesproken. “En de mensen waren geïnteresseerd.” Maar er stelde zich één probleem…

“Alleen in de media mochten we er niet over praten”, komt Petra De Sutter met een verrassende onthulling in Het Laatste Nieuws. “Dat is nu iets waar ik me wél in opgejaagd heb.” En dat bleek bij álle media zo te zijn. Was er een afspraak?

“Het mocht alleen over koopkracht, migratie en LGBTQ+ gaan, of het nu op de VRT was of op VTM, in ‘De Standaard’ of bij jullie. Maar onze koopkracht zál beïnvloed worden door het klimaat. Dat hadden we misschien nog duidelijker moeten maken”, zucht Petra De Sutter in Het Laatste Nieuws. Eén ding is duidelijk…

“Het is gewoon heel moeilijk om mensen in tijden van crisis te overtuigen van maatregelen die pas op lange termijn vruchten afwerpen, maar dat is net de taak van de politiek, vind ik. Wij moeten over de toekomst waken, en niet alleen die van morgen. Daarin ben ik wel teleurgesteld in veel andere partijen. Zij tonen niet langer de weg, maar lopen de publieke opinie achterna”, klinkt het bij Petra De Sutter in Het Laatste Nieuws.

Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief van redactie247.be

* indicates required

ByPeter De Smedt

Peter De Smedt is al 25 jaar online actief en legt de focus op het maken van contentsites in zowel België als Nederland. Peter De Smedt is beroepsjournalist, erkend door de FOD Binnenlandse zaken en is ook actief als fotograaf en video-journalist.